Kuuntelin Eduhousen Esa Riutan mainion vuosittaisen somekatsauksen tänään 16.1.2025.
Poimin siitä seuraavia kiinnostavia asioita:
Globaalisti somessa vietetään vähän vähemmän aikaa kuin ennen.
Tekoäly näyttää luovan yhä syvempiä kaikukammioita.
Sisältö ja sen sitouttavuus korostuu mittauksissa seuraajamäärien sijaan (TikTok-efekti).
Eetteri tukkeutuu? Tekoäly tuuttaa tekstiä ja still-kuvaa uupumukseen asti.
RIP brändikirjat. Ihmiset haluavat aitoutta, tunteita ja viihdettä.
Mukauta viestiäsi kanavien mukaisesti. Eli ei enää samaa joka kanavaan.
Some myrkyttyy? Esimerkkeinä X ja ehkä myös Meta, jotka pyllistävät rakentavalle viestinnälle ja kumartavat oikeaan ja Trumpin suuntaan. Osa kanavista menee tässä onneksi vastavirtaan.
Viihde korostuu muutoinkin. Esim. Linkkarissakin yhä enemmän työelämälle nauravia juttuja.
Video, video, video. Panosta liikkuvaan kuvaan, koska ihan vielä tekoäly ei siinä pärjää ihmisille some-kontekstissa.
Kouluta kielimallit palvelemaan sinua. Ota se assariksi.
Vuorovaikutus on uusi musta.
Tätä olen odottanut jo pitkään. Saa nähdä, miten käytännössä näkyy. Ja toki vuorovaikutus vie aikaa ja vaivaa enemmän kuin tykkäily. Mutta silti: jee!
Vuorovaikutusta voi lisätä somessa: