Kädenlämpöistä viestintää

Erotu! Vaikuta!

Syksy on tuonut minulle tänä vuonna runsaan ilmaiswebinaarisadon. Digiviestintään liittyvissä koulutuksissa tarjolla on tietoa, kuinka yrittäjänä (tai asiantuntijana, työnhakijana, työnantajana tai hevoskuiskaajana) saan lisää myyntiä erottumalla.

Osallistuin muutamaan ihan kelpo webinaariin. Kahdessa niistä sanottiin, että kädenlämpöinen ei kiinnosta ketään. Olenpa tainnut sanoa sen itsekin tutkijoille ohjeeksi.

Mutta miksi ei oikeastaan saisi olla kädenlämpöinen? Jos ei ole polttava tai jäätävä?

Itse olen melkoisen kädenlämpöinen henkilö. Vaikka innostun helposti, hehkuttelu ylisanoilla ei sovi minuun. Kärjistävä äkäilykään ei ole minua (meidän teini voisi kyllä olla eri mieltä). Jos vääntäydyn johonkin vieraaseen, vaikkakin sinällään toimivaan muottiin, muutun epäaidoksi. Voinko silloin olla pidemmän päälle enää vaikuttava?

Kun maailma ei koskaan ole joko tai. Kuten viisas ystäväni, toimittaja Annu Passoja sanoi joskus jotain tähän tapaan: ”jos sanon, että jokin asia on juuri näin, keksin heti monta vastakkaista näkökulmaa kyseenalaistamaan omaa väitettäni”. Ja tämä on lähes poikkeuksetta asiantuntijan tilanne – tietoa ei voi liiaksi kärjistää.

En kannusta tässä jaaritteluun ja kryptiseen ilmaisuun, vaan ajattelen, että omana asiantuntija-itsenään on ihan ok viestiä. Suhteuttaa, auttaa jakamalla tietoa. Kuten tekevät taitavasti monet, heistä kaksi tulee ensimmäisenä mieleen, Mari Kiviniemi ja Telma Rivinoja.

Kädenlämpöinen. Sehän on sitä paitsi aika kiva sanakin: sopivan lämpimästä kädestä on mukava ottaa kiinni.

 

J.K. Ja siis en myöskään sano, ettei saisi olla napakka tai suorasanainen. Päinvastoin, antaa mennä, jos siltä tuntuu ja persoonaan sopii! (Ihmisoikeuksien ja järjellisen toiminnan rajoissa tietysti tarkoitan.) 

Viesti viisaammin – Asiantuntijan oma viestintätyökirja

https://holvi.com/shop/n7HWWC/